Monday, September 20, 2010

Diary of Nadya - episode 1

*************************************************

novel mango cheese cake

season 1 - 20 episode

watak watak:

1) nadia:
nadia adalah seorang gadis 19 tahun yg sgt suka bergaya dalam berpakaian.
freehair, kadang2 je pakai tudung
nadia anak ketiga dari 5 beradik.
nadia lepasan matrix.
berasal dari keluarga sederhana di kuala lumpur

2) sarah
sarah tua setahun dari nadia, 20 tahun
sarah adalah gadis bertudung yang sgt bersopan santun
sarah adalah bff nadia nanti. mereka rakan sekelas.
sarah lepasan stpm.
sarah gadis kelantan.

3) diyana
diyana berumur 19 thn
lepasan matrix juga
anak kepada jutawan malaysia
tak suka nadia, dan sentiasa cari peluang nk gaduh.
diyana adalah ketua girly girl dkt fakulty, sekelas dgn nadia

4) mahmud
ketua kelas A.
menaruh hati pada nadia, diyana dan sarah
suka menghiburkan nadia dgn lawak bodoh

5) danial
lelaki paling terhangat di kelas
penyerang kelab bola sepak university walaupun baru tahun pertama
cuba mengayat nadia dan diyana dalam 1 masa

6) lisa
bff diyana
geng girly girl yg bitchy dan gedik.
amat bencikan nadia and sarah sebab sukakan danial
suka menghasut diyana

7) umar
kawan mahmud. mahir guna komputer

8) encik ramly
lecturer kelas nadia.
sgt sporting dan suka buat lawak dalam kelas

9)  kak sherry
roomate nadia. senior
sgt sporting dan juga bff nadia

10) shafiq
kawan danial.
geng budak bola sepak yg bajet macho sgt
bersikap kasar dan suka memaksa.

**************************************************
episode 1: dunia baru semangat baru!

camera: kelihatan dari sudut pandangan atas dewan, ramai ibu bapa dan pelajar dalam sebuah dewan yg besar sedang mendaftar diri dan anak mereka sebagai pelajar baru university Uikm.

camera mula fokus pada seorang gadis manis berbaju kurung hijau bersama kedua ibu bapanya yang sedang menunggu utk mendaftar. sekali sekala kelihatan nadya tersipu malu apabila di usik ibunya.

sampai lah giliran nadya..

lelaki bertugas: adik dah siap isi borang? meh sini kepilkan skali dgn dokumen berkenaan [sambil tersenyum dgn penuh control hensem]

nadya: ni dia bang..[sambil menghulurkan dokumen yg diambil dari beg, tiba2 sehelai borang terjatuh dan melayang ke lantai]

nadya cuba mengambil kembali borang tu sepantas mungkin tapi malang nya kertas tu di pijak dulu oleh seseorang...

nadya: encik, encik tolong alihkan kaki..borang saya ni..[sambil menarik sedikit borang itu..]

lelaki misteri: [pandang bawah, segera mengalihkan kaki] oh sorry..

nadia mengambil borang tu yg telah pun kotor akibat tapak kasut dgn muka mencuka sedikit. nadia melihat sekali imbas kepada lelaki berambut fashion sikat ke belakang (mcm anak yusop aslam, samsol yusop) dan bercermin mata berbingkai putih.

lelaki misteri: sorry eh, saya tak perasan pulak. mari sini saya bersihkan habuk tu

nadia: takpe lah [nadia menepis sambil membuang habuk tu sendri dan segera menghantar borang ke meja pendaftaran.]
(tak kuasa aku nak melayan..dah la wat borang aku jadi kotor!!)

**************************************************

selesai proses pendaftaran. ibu dan bapa nadia dah nak balik dan bermula la sesi nasihat...

abah: nadia dkt sini jaga diri elok2, jaga solat...

mama: kt sini jangan bercinta, jgn keluar dgn lelaki...kt sini jgn lupa makan..makan banyak skit, jgn asyik nak ber diet je, badan pun dah kurus tu...

nadia: baik lah ma, abah....insyaallah..[sambil memeluk mama dan abah]

**************************************************

selepas melambai mama dan abah, aku pun melangkah menuju bilik 3304. tingkat 3, mak aii penat nyer nak mendaki..aku org pertama bilik ni, so bebas pilih katil tapi agak sunyi gak, demi mengubat kesunyian aku beramah mesra dgn jiran sebelah...nancy namanya org sabah..lepas dlm 10 minit berborak aku rasa lain mcm je bdn....jam dah menunjukkan pukul 5.30 ptg...dari pagi tadi bertungkus lumus handle benda ni..badan aku pun dah melekit..mandi time..yes yes aku suka mandi..

aku segera mengambil kelengkapan mandi dan keluar menuju bilik air di hujung koridor sana. tiba2 ada sorang laki selisih dgn aku. nasib baik la aku pakai t-shirt tak berkemban...ramai lagi ahli keluarga yg hantar anak2 diorang time2 ni rupenyer. aku pun mandi lah dgn girang nya sambil menyanyikan lagu2 indon..hahah

lepas mandi aku segera lap2 badan, lap rambut ku yg panjang mengurai ni  dan menuju ke bilik.... dgn hanya bertuala..berkemban gitu... lepas dekat setengah jam dalam toilet dan menurut firasat aku dah pukul 6.15 petang ni patut dah lengang dan takde org atau ahli keluarga lelaki dkt2 sini...lagipun baju t-shirt aku tadi terbasah lak kne air...aku pun berjalan dgn penuh ayu bak gaya ratu cantik dunia menuju ke bilik. sampai je di pintu bilik...aku ternampak selipar yg telah bertambah bilangan nyer..alamak nape selipar byk sangat ni...

oh my gosh!!  roomate pertama aku baru je sampai dgn family dia...of cos ada bapak dia..dan yg paling aku bengang abang dia pun ada..aduh..malu campur bengang...dah terpampang notis kt situ kata selepas waktu 5 ptg di larang lelaki di bilik kolej pompuan....aku pun bagi salam dan wat2 senyum2 malu...abang dan bapak dia pun keluar dari bilik tu...hahah..giler kne freeshow tak pasal2...nasib baik la tuala aku ni mmg tebal dan panjang...

lepas pakai baju and seluar jeans aku mula beramah mesra dgn mak roomate aku nie dan berkenalan dgn roomate aku, sarah. dalam pukul 7.30, parent sarah nak gerak balik dah. aku sebagai roomate yg baik, duduk la depan pintu jugak tata bye2 kat diorang...sempat lagi abg dia senyum2 gatal kt aku..siot btol la!...hahaha

**************************************************
malam tu aku lepak dgn sarah. borak2 hal kehidupan lepas. macamana life dia dekat form 6, macamana life dia before dapat tawaran. kitorang saling bercerita. sambil menunggu solat isyak. lepas tu nak pergi makan dekat dewan makan. lepas sudah solat isyak, kitorang siap2 nak pegi dewan makan. aku pakai seluar jeans dgn baju sweater je. nak keluar tu aku check la handphone yang dari tadi asik di charge tu..tengok2 ada 5 miscall and 6 message..hadoi sape lak yang miskol ni..

aku check miskol..2 miskol dari my dad and 2 miskol dari mahmud? sape lak mahmud ni. aku tgh confuse2 tu aku check inbox lak..dalam inbox tertulis..

< hai nadya..ingat i lagi tak??? pagi tadi kt dewan sri dermawan kita jumpa... mahmud >

<hellow...awak bz ke?>

<awak dah mkn? jom pergi makan perut saye dah bernyanyi2>

< bz la ni....kita jumpa esok masa orientasi ok..tak sabar nak jumpa awk lagi =) >

what the heck? sampai 4 msg..giler tol mamat ni..siap buat smiley lagi tu..hahaha..siapa mahmud ni ? mari kita flash back..zasss

**************************************************
pagi tadi tu dalam dewan pendaftaran tu, mak aku tgh cari2 meja pendaftaran fakulty aku, art and design. tgh tanya2 org tu tiba2 mak aku terjumpa parent mahmud, dan kitorang berkenalan...mahmud ni plak mcm terlampau friendly dgn tersengih2 pandang aku dgn pelbagai persoalan...tah pape..pastu bila nak minta number telefon buat lawak pulak..

mahmud: hai cantik la rambut hitam awak..hitam berkilat...sama hitam dgn handphone awak.

nadya: haha banyak la..ni nampak [sambil tunjuk penumbuk]

mahmud: nak number awak boleh? senang nanti mana tahu kita sama kelas ke..

nadya: oh ni 014-44444488, MISKOL I OKAYYY [nada terkuat dan manja, sumpah tak sengaja]

tgh kitorang bertukar number handphone tu, mak mahmud dgn mak aku kenen2 kenen kan kitorang plak..

pn rozita (mak mahmud): wah baru berjumpa dah miss miss kol..hehehehhe

siot btol..tu la sebab aku tersipu2 malu...kehkeh....ohh

**************************************************
berbalik pada lokasi asal. aku dan sarah nak ke dewan makan. aku tgk sarah tgh call parent dia nak bitau yang kitorang nak pergi makan di dewan makan. aku guna peluang ini utk tgk 2 lagi msg inbox....oh dari fahrin kekasih lama..haha banyak la..fahrin ni kwn baek aku masa dkt matrix. dia dpt university lain dari aku..dia dpt UMM..

<hai sayang, hows ur life there? things dah setel down? roomate baru okay tak. miss u much..>

peh dia ni mmg ayat mcm tu tiap kali msg aku..layankan je..lepas reply msg si fahrin ni aku memikirkan idea utk reply msg si mahmud lak..ape nak reply ehh..so aku tulis je la..

< sorry tadi berborak dgn roomate. nak pegi makan ni>

tak sampai 60 saat lepas tu hp aku berbunyi balik...

< yeke? i pun dkt dataran bangsawan ni..sebelah kolej u je..jom makan kt dataran(satu tmpt perhimpunan pelajar, ada restoren, sebelah je kolej wanita)..>

aduh budak ni...kt dataran tu dah la ramai org..kang jatuh lak saham aku bila abg2 kt dataran tu tgk aku pakai selenge je hahah

<xmo la awak. saya dgn kwn ni..dah order nasik dah pun. tinggal nak makan je>

padahal tak order lagi pun. sampai je dewan makan aku pun tgk lauk..hadoi..tak menyelerakan la..kitorang lambat. patut dtg waktu lepas marghrib tadi..dtg lepas isyak lauk best2 abis..maklum la semester baru buka, tukang masak pun tak panas badan lagi kot..?? tiba2 handphone aku bernyanyi2 lagu korea(ada call la tu) ....jeng jeng jeng...

**************************************************
tanpa di sedari aku dan sarah ada di dataran bangsawan...mahmud citer nasik ayam kt sni sedap. so kitorang rasa boleh di cuba ni..

aku dan sarah melangkah ke restoran nasi ayam yg di sebut sebutkan tu. kelihatan si mahmud bermata empat tu melambai2 ke arah kami dgn rasa penuh girang. tak tau la apsal dia ni sentiasa over excited...mahmud bersama 3 org guys. sorang tu handsome la jugak, tough, sorang lagi tu biasa2 je..and sorang lagi tu mcm aku penah jumpe...siapekah?

kitorang berkenalan. yg tough tu nama danial, yg biasa2 tu  shafiq, dan yang mcm aku knal tu nama dia umar. umar ni tak banyak bercakap, aku tatap wajah dia, handsome gak, lagi2 dgn gaya rambut ala jepun dia..tiba2 mata kitorang bertentang..cehh mcm cite hindustan plak..tah pape

umar: sorry ye pasal pagi tadi, nadya [sambil tersenyum skit]

nadya: yep..ha? pasal apa? [aku wat muke pelik mata aku besarkan]

umar: pagi tadi i terpijak borang u masa dalam dewan pendaftaran..hehe

nadya: oh my..u ke? lain la muka, i hampir tak cam, (padahal i jeling skali je kt dia masa tu)

umar: hehe..lain ke? tang mana tu?

nadya: (berfikir secara mendalam)..haa...mana cermin mata u? and u sikat rambut cara lain...

umar: haha..i pakai contact lense ni..and rambut sikat kebelakang tu i hanya buat bila pakai baju formal tie+kemeja..letak gel nmpk kemas skit..[sambil snyum konon handsome]

nadya: owh..patut la, kemas ke? skema ada la hahha...ingat mamat skema mana pijak kertas i pagi tadi..haha (padahal dalam hati, handsome gak mamat ni!!!)

tgh borak2 tu nasik ayam pun sampai, ape lagi ngap laaaa..hahah..pastu air carot susu pau si mahmud tu bayar kan..perut kenyang..masa utk blah..lepas buat 1 senyuman menggoda pada mahmud tanda terima kasih belanja air, aku dan sarah pun gerak balik bilik dgn perut yg kekenyangan..

**************************************************

sementara itu, dalam bilik mahmud, kolej pelajar lelaki...

danial: woi mahmud, apsal tak cakap awal2 yg nadya dgn sarah tu cun giler!!! ko nak makan sorang aaa [sambil berlakon bergusti dgn mahmud]

mahmud: adehhh..nadya tu aku punyer aku cop dlu oii..korang nak, amik sarah amik leerrr derrr..

shafiq: ceh ko..sarah tu lagi tip top dari nadya..badan mantap tu...bagus gak ko pas kat aku sarah dari nadya yg badan sekeping tu..harap muka je cun

mahmud: oit..jangan kata bukan2 pada nadya...dia baru 19 tahun la..nanti bila dah berisi skit..tip top cam sarah gak..ko jgn jeles hahahha

umar: ui ui..bising la korang ni...nak tido laaa

danial: hahaha...bertekak la korang..yg pasti esok aku akan dapat 2-2 skali, nadya and sarah..hahahahahah...

mahmud:cilakos ko...hahah

****************************************************
di kolej puteri:

nadya sedang gosok gigi sebelum tido..

nadya: aaa chyummmm !! achummm!!! alhamdulillah... [bersin] ada org mengumpat aku kah?

bersambung..

**************************************************

No comments:

Post a Comment